המציאות מחייבת חלופות יעילות לטיפול נפשי

0
103
קרדיט תמונה FREEPIK

טיפול נפשי אינו מותרות כי אם צורך חיוני לכל אחד שחי במציאות המלחיצה ומרובת הטראומות בישראל. אין מחלוקת גם על כך שהאפשרויות לקבל טיפולים נפשיים מגוונים לפי הצרכים של אזרחי ישראל מצומצמות ולא רק בגלל היקף קטן של משאבים. הגישה השלטת לטיפולי בריאות הנפש בישראל היא טיפולים נפשיים פרטיים או ציבוריים שמסתכמים בטיפול שבועי מצד אחד או באשפוז מצד שני, ואין הרבה שיטות טיפול שמצויות בין לבין ויכולות להתאים למגוון הגדול של בעיות נפשיות. המגוון הזה מחייב חשיבה על חלופות שונות לטיפולים שנהוגים כאן משום שלא כולם מתאימים לקיצוניות של או שעה בשבוע או אשפוז של 24 שעות לתקופה. יש גם צורך בטיפולים שנותנים מענה לצרכים נוספים כמו השיקום של המטופל או בנייה מחודשת של שגרה שבה יוכל להשתלב במהלך הטיפול מבלי להשאיר אותו ואת משפחתו לבד ללא מענה מקצועי. בבית סניטי – רוח ים מצאו את הדרך להציע טיפול מקיף וכולל שמתייחס גם לכך ולתמיכה במטופל לא רק בטיפול נפשי.

שיקום ושילוב

לא פעם מתברר שמטופלים בטיפולים נפשיים מתקשים להשתלב ולהשתקם משום שהם נשארים די לבד לאחר הטיפול הממוקד. זה יכול להיות לאחר אשפוז פסיכיאטרי או במהלך טיפול פסיכולוגי שניתן פעם בשבוע, אבל ללא התייחסות למרכיבי השיקום בבית ובמשפחה, וגם בתעסוקה כשזה חיוני. לכן, שיקום בבריאות הנפש שנחשב יעיל מחייב היכרות טובה יותר עם כל השגרה של המטופל ומשפחתו ומציאת אפשרויות שיקום גם בשגרה החדשה שהוא מנסה לבנות לאחר הטיפול. זה פן חשוב לא פחות שובע במקרים רבים את סיכויי ההצלחה של המטופל להשתלב בחזרה בחיים רגילים ובבניית חיים נורמטיביים שמחזקים אותו.

חשיבות האיזון הנפשי גם כאן

בישראל יש צורך בחלופות רבות ככל האפשר לטיפולים הנפשיים המקובלים משום שהיום ברור מעל לכל ספק שאזרחים רבים זקוקים מדי פעם לטיפול או למענה למצוקה רגשית כמו טראומות, חרדות, דיכאון וסטרס. זה לא חייב להיות טיפול פסיכולוגי ממושך שאינו נותן מענה ממוקד וזה לא חייב תמיד להגיע לאשפוז פסיכיאטרי מלא. יש פה צורך במסגרות שמעניקות טיפול בטראומה נפשית שהיא כל כך נפוצה במציאות שלנו והיא כוללת טראומות שונות ולא רק ביטחוניות. משום כך, בבית סניטי – רוח ים מציעים טיפולים רבים לנפגעי טראומות שונות שלא מצאו את המקום המתאים לכך במסגרות הקיימות, כדי לעזור להם גם לשקם את חייהם ולבנות מציאות חדשה שבה יוכלו גם לתפקד ולקבל כלים חדשים להתמודדות עם כך.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here