למה כדאי לבצע סקר עצים לפני קבלת היתר בנייה

0
675
למה כדאי לבצע סקר עצים לפני קבלת היתר בנייה
קרדיט FREEPIK

אם אתם מתכוונים לבנות בית פרטי, להעביר קו תשתיות, לבנות מבנה מסחרי וכן הלאה – חשוב שתבינו שלעצים הגדלים במקום יכולה להיות משמעות גדולה. הכוונה אינה רק לחשיבות המובנת מאליה של העץ כיצור חי אלא לכך שיש איסור על עקירה או העתקה של עצים ללא אישור. אי עמידה בדרישות החוק עלולה לעלות לכם בקנסות גבוהים של אלפי ועשרות אלפי שקלים, וגם העתקת העץ יכולה להיות די יקרה. אז לפני שפונים לקבלת היתר בנייה יש לבצע סקר עצים על ידי בעל מקצוע מורשה.

לא להסתבך עם החוק

בתוכנית שאתם מגישים לוועדת תכנון ובנייה, שצריכה להשתלב עם התב"ע, חובה לציין גם עצים – כך אומר חוק התכנון והבנייה. לא מדובר בכל עץ קטן שהחל לצמוח בשטח, אבל כן ברובם – החל מעצים שקוטר הגזע שלהם עולה על עשרה ס"מ וגובהם מעל לשני מטרים. לשם כך, עוד לפני שמזמינים את המודד, צריך לבצע סקר עצים עם בעל מקצוע מוסמך אשר יעבור על כל העצים המסומנים בשטח ויבדוק את מצבם. מה האגרונום בודק? בין היתר הוא בודק את הגובה וקוטר הגזע, אבל גם את גילו של העץ, את מינו וסוגו, את ההיסטוריה שלו ואת מצבו הבריאותי. לאור הבדיקה הזו מקבל כל עץ בשטח ציון. ככל שהציון גבוה יותר כך תהיו חייבים להשאיר את העץ בשטח או להעתיק אותו, ורק מציון די נמוך ומטה ייתכן ותוכלו לעקור אותו. לאחר מכן יגיע המודד לשטח ויסמן את העצים על המפה, כאשר לסימונים האלו יצטרפו הציונים לכל עץ, ורק כך תתקבל התוכנית בוועדת תכנון ובנייה.

מה עושים עם העצים

סקר עצים גם יאפשר לכם לדעת מראש אילו עצים נמצאים בתוך השטח שלכם ומה תצטרכו לעשות איתם. לידיעה זו יכולות להיות השלכות משמעותיות. למשל, במקרה הטוב מדובר בעץ שאין לעקרו ושניתן להשאירו בשטח ומעתה שלומו יהיה באחריותכם. הרווחתם חיסכון בעלויות וגם עץ שתורם לאדמה, לאוויר ולאסתטיקה של המקום. במקרה הפחות טוב לא ניתן להשאיר את העץ בשטח עקב תוכניות הבנייה, ולכן יהיה צורך להעתיקו – מבצע שכרוך בהוצאות לא קטנות וחשוב שתדעו אותן מראש. ואפשרות נוספת, אם כי די נדירה, היא שיהיו עצים בשטח בעלי ציון נמוך או מתחת לתנאי הסף של גובה וקוטר, ואותם – למרבה הצער ניתן יהיה לעקור מבלי להסתבך.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here