טעויות נפוצות ברישום זכויות יוצרים

0
334
קרדיט: freepik

לא פעם אנחנו שומעים בחדשות, תוכניות אקטואליה או במקומות אחרים, על משפטים שאנשים מנהלים בגין הפרות זכויות יוצרים. לעיתים מדובר על דברים מאוד בסיסיים, פשוטים, כמו למשל שימוש בתמונות בניגוד לחוק או שימוש בצלילים ובשירים תוך כדי הפרת זכויות יוצרים ומבלי לשלם על כך ליוצר המקורי של היצירה.

אך, ישנם מקרים הרבה יותר מסובכים שיכולים לגרום נזק משמעותי ליוצר היצירה ומי שאחראי עליה. לשם כך, קיימים חוקי זכויות יוצרים אשר נועדו להגן על היוצרים למשך שנים רבות, ובמקרים רבים גם על מי שאמור לרשת זכויות אלו.

בשביל שאותם חוקי זכויות יוצרים אכן יגנו על הבעלים המקוריים של היצירה, צריך לדעת כיצד להימנע מטעויות ברישום ואיך מבצעים אותו בצורה נכונה. לפני שנסביר איך עושים זאת ובעזרת מי, נסביר בקצרה מה זה בכלל זכויות יוצרים ולשם מה זה קיים.

זכויות יוצרים הן למעשה הזכות של היוצר על היצירה שהוא יצר למשך תקופה מסוימת. זה יכול להיות שיר, תמונה, סרט, ספר וכל יצירת אומנות אחרת. אך למעשה, זכויות יוצרים קיימות גם על פטנטים, לוגואים, ועוד מגוון רחב של סימנים, סמלים ואלמנטים שיש להם משמעות מסחרית.

הסיבה שקיימות זכויות יוצרים היא למנוע מצב שאדם ייצור משהו ובסופו של דבר לא ירוויח מכך דבר, אלא אחרים ירוויחו. אדם זכאי להרוויח מהיצירה שלו, בין אם זה כשהיא מתנגנת בסרט, כשמציגים אותה בתערוכה או כשמשתמשים בפטנט שלו לצורך ייצור מכשיר שנמכר בחנויות.

כאמור, על מנת שאותם חוקי זכויות יוצרים אכן יגנו על היוצר ועל היצירה שלו (חשוב להדגיש, החוקים מגנים על היוצרים למשך תקופה מוגדרת בחוק, אחריה היא הופכת להיות חופשית לשימוש באופנים שונים). אזי שצריך לדעת כיצד להימנע מטעויות ברישום שלה.

כיצד נמנעים מטעויות בצורה נכונה?

הדבר הראשון שצריך לעשות זה להיעזר בשירותיו של עורך דין שמתמחה בתחום של זכויות יוצרים. זה נכון בפרט במקרה של רישום פטנטים. הרישום מחייב בדיקות מסוימות, אשר על עורך דין לבצע בטרם אפשר יהיה לרשום את הפטנט באופן מסודר על פי חוק. חשוב להתייעץ ולהיעזר בעורך דין שמכיר את התחום ויודע כיצד לבצע את הרישום בצורה נכונה.

הדבר השני שצריך לעשות, זה לוודא שהרישום נעשה באופן מלא ומדויק על היצירה, בצורה כזו שלא ניתן לגלות שום פריצה שתאפשר הפרת זכויות יוצרים. למשל, אם אדם מסוים כתב יצירה ומישהו אחר הלחין אותה, אזי שצריך להיות רישום מדויק, מי כתב, מי הלחין, ואיזה חלק יש לכל אחד על היצירה. צריך גם לציין, אם יש שותפים לכתיבה על היצירה, אז החלוקה ביניהם צריכה להיות שווה או כפי שהם סיכמו מראש.

בכל מקרה, הרישום חייב להתבצע באופן כזה שיתאים לחוזה של היוצר, והוא אמור לחול על כל הפלטר פומות שקיימות ובהן היצירה יכולה להתנגן, להיות מוצגת או ניתן לעשות בה שימוש.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here