להקים ולנהל עסק חדש: כללים ומדריך להצלחה

0
794
להקים ולנהל עסק חדש: כללים ומדריך להצלחה
צילום פרטי

ההחלטה להקים עסק חדש היא יציאה למהלך מאתגר. שדרוג ופיתוח של עסק קיים כרוכים אף הם בתהליך מורכב. עם זאת בכל שנה נפתחים בישראל עשרות אלפי עסקים קטנים ובינוניים. 

תומר כהן, מומחה לניהול עסקי, משתף בידע הרב ובניסיונו שצבר לאורך שנים, ומדגיש מספר כללים לניהול נכון של עסקים, חדשים וותיקים כאחד. 

בניית תוכנית עסקית ריאלית:

מחקרים רבים מצביעים על כך שבתי עסק היוצרים תכנון עסקי מוקדם זוכים לשיעורי הצלחה גבוהים יותר. תוכנית עסקית צריכה לכלול, בין היתר, דוח רווח והפסד, תזרים מזומנים עתידי, אסטרטגיית שיווק ומיתוג, מודל SWOT, תוכנית תפעולית יעילה וכמובן יעדי מכירות.

תפעול 

בהיבטים תפעוליים יש לייחס חשיבות רבה למצבת כוח האדם הנדרשת: כמות העובדים והכשרתם. אין להתפשר על ההתאמה של העובדים לתפקיד. רכישה של ציוד יעיל ומתקדם המסייע לתפעול בית העסק בעלויות אופטימאליות, היא ללא ספק כלי חשוב.

מוצר ו/או שירות: חשוב להשביח את המוצר מעת לעת, לשכלל אותו, להשקיע במחקר ופיתוח ולהתאימו לשוק. כמו כן, להכיר את המתחרים בתחום ומהם היתרונות של המוצר או השרות של העסק. יש לזכור כי לא החזק ביותר הוא ששורד בשוק, אלא מי שיודע להתאים את עצמו לשינויים בשוק, בצורה הטובה ביותר. 

שיווק ומכירות: חשיבות עליונה בהצלחה של העסק מיוחסת לשיווק ומכירות. הם אלה שיוצרים את ההכנסות. אסטרטגיה שיווקית כוללת ארבעה רבדים The 4P) או מודל ארבעת הממ"ים). בעל העסק צריך לבחור איזו אסטרטגיה מבין 4 האפשרויות היא הטובה מבחינתו להצלחת העסק, האם ההתמקדות המרכזית תהיה במחיר, במיקום, במוצר או במיצוב. 

מוטיבציה עסקית 

הרצון מניע את העולם, כך טען ניטשה. כך גם בעולם העסקי. בעל העסק חייב לשמור על המוטיבציה שלו ושל עובדיו בחתירה לקידום העסק והצלחתו. הכרת הטוב וטפיחה על שכמו של עובד מצטיין, תגמול, קיום ערבי צוות, הגשמת השאיפות של העובד והן של המעסיק, אלה הן דוגמאות לכלים מעשיים לשימור והגברת המוטיבציה. מחקרים מוכיחים כי עובדים בעלי מוטיבציה גבוהה נאמנים יותר ותורמים יותר לארגון.

ניהול נכון של תזרים מזומנים: 

מחקרים הוכיחו כי ניהול כושל של תזרים מזומנים הוא הגורם המרכזי לסגירת בתי העסק במדינת ישראל. צריך ליצור ניהול נכון וחכם של תזרים מזומנים בעיקר בשני היבטים: 

  1. קבלת תשלום בהקדם מהלקוחות, באופן שוטף, ומאידך, תכנון אפשרות של תשלום מאוחר יותר לספקים. קבלת אשראי לתשלום לספקים במועד שנוח יותר לבעל העסק.
  2. ניהול דוח תזרים מזומנים באופן חודשי. מעקב אחרי תזרים המזומנים של העסק מלמד אותנו על הנזילות של העסק. 

ישנן מספר אפשרויות לשיפור תזרים המזומנים וביניהן תרגום תשלומים דחויים מלקוחות הן בהמחאות (צ'קים), והן בכרטיסי אשראי על ידי חברות ניכיון בהפיכתם למזומן. בדרך זו ניתן לשפר את הנזילות של בית העסק ואת תזרים המזומנים. בעלים של בתי עסק שלא מודעים לקיומה של חלופת ביצוע ניכיון כרטיסי אשראי וצ'קים, ומשתמשים במסגרת חח"ד, משלמים בדרך כלל ריבית גבוהה יותר בשל ניצול המסגרת הבנקאית ואף יוצרים פגיעה בתזרים העסק. לעיתים, בשל התנהלות לקויה זו, לאורך זמן, אשר מחריפה את מצבו של התזרים, בעלי עסקים פונים לקבלת הון זר, שאף יכול להחמיר עוד יותר את מצבו של תזרים המזומנים לטווח הארוך. ניכיון התשלומים יכול לשפר את התזרים ולהביא למצב של תזרים חיובי – Cash is the King. יש לזכור כי בעסק שפועל בשיטה של "כיבוי שריפות", בהיעדר תכנון תזרים המזומנים הצפוי לו, עלויות המימון עולות באופן משמעותי ומיותר. לשירותים פיננסיים אלה ישנן מספר חברות הפועלות בשוק, ביניהן קבוצת מקסימוס הנחשבת לוותיקה ומובילה בתחום. 

מיתוג: למיתוג החברה חייבת להיות הלימה עם הערכים והחזון של החברה. כאשר אין הלימה בין השניים הדבר עלול לגרום נזק לתדמיתה של החברה. מיתוג עסקי מוצלח עתיד להוות יתרון תחרותי, במיוחד כעת, כאשר השוק מוצף במסרים שיווקיים. המיתוג הוא נדבך חשוב במיצוב החברה. 

הכותב הוא תומר כהן, מומחה לניהול עסקי (בוגר תואר שני במנהל עסקים, בוגר תוכנית להכשרת מנהלים בטכניון, בוגר תוכנית הכשרת מנהלי כספים CFO בבר אילן, בוגר לימודי יעוץ עסקי באוניברסיטה פתוחה). בעל ניסיון של  כ-10 שנים בתחום מימון ואשראי חוץ בנקאי.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here