עכשיו הזמן לבדוק האם אתם זכאים למענק עבודה

0
1153
עכשיו הזמן לבדוק האם אתם זכאים למענק עבודה
מקור pixabay

בשנת 2008, אחרי למעלה משלושים שנה של התדיינות בנושא, החל מס הכנסה לשלם מס הכנסה שלילי לאזרחים עלי הכנסה נמוכה. מדובר ברעיון שמטרתו לעודד השתתפות בשוק העבודה, ולאפשר למי שאיננו מגיע לסף המס, לקבל הכנסה שתעודד אותו לעבוד יותר.

כבר ב-1972 הוצע רעיון זה, אך הוא נדחה במשך שנים רבות, עד שבשנת 1975, נקבע להנהיג מס הכנסה שלילי באופן כזה שיתבטא בכך שקצבאות ביטוח לאומי לא ייחשבו כהכנסה. הבעיה עם גישה זו, שאותן קצבאות אינן מותנות בכך שמי שמקבל אותן צריך לצאת לעבוד. במילים אחרות, זה עודד אנשים לא לעבוד.

מס הכנסה שלילי, שנקרא גם מענק עבודה, הוא פתרון חלופי נכון ויעיל, מאחר והוא מעודד אנשים כן לעבוד, אף על פי שהם נהנים מהכנסה נמוכה. שכן המדינה משלימה להם את ההכנסה על פי תנאים מסוימים, כך שיוכלו לעמוד בתנאי סף הכנסה מינימאלית עבור מס הכנסה. צריך לציין, אין למדינה כלים כיצד לעזור לאנשים שנמצאים מתחת לסף המס המינימאלי. השיטה היחידה שמאפשרת למדינה לעזור, היא באמצעות מס הכנסה שלילי.

מעבר לזה, שיטה זו גם מבטא במובנים רבים שינוי אידיאולוגי בהתייחסות לעוני. במקום לספק קצבאות למשפחות, באופן אוניברסאלי, מבלי שאחד מבני המשפחה צריך לצאת לעבוד, הרי שמס הכנסה שלילי, מהווה תמריץ לעבודה. הוא מספק הטבות למי שכן יוצא לעבוד.

כיצד תדעו אם מגיע לכם מענק עבודה?

בדיקת מענק עבודה מתבצעת באמצעות פרמטרים שונים. הנה דוגמא למספר פרמטרים שהבדיקה כוללת:

  • מענק עבודה יינתן רק לתושבי ישראל מעל גיל 23, שיש לו לפחות ילד אחד מתחת לגיל 19 או לבני חמישים וחמש ומעלה, ללא ילדים.
  • בעת קבלת המענק, אין למי שמגיש את הבקשה או לבן/בת זוג, זכות במקרקעין שעולה על חמישים אחוז.
  • חובה להוכיח קיומה של הכנסה כשכיר או כעצמאי. לא לוקחים בחשבון בתהליך הבדיקה, קצבה בגין נכות, אובדן כושר עבודה או גמלות מביטוח לאומי.
  • מדי שנה, נקבעים סכומי מינימום ומקסימום, על פיהם נקבעת זכאות למענק עבודה.

חשוב להדגיש, גובה המענק הוא פונקציה של הכנסה חודשית ממוצעת. גובה ההכנסה נקבעת בצורות שוות, כשבשלב ראשון היא עולה, אחר כך היא קבועה ובשלב השלישי, היא יורדת.

כיצד אפשר לדעת מי זכאי למענק עבודה ומי לא?

מאחר ומדובר בנושא לא פשוט מחד וחשוב מאוד מבחינה כלכלית לכל בעל משפחה, הרי שישנן דרכים שונות לדעת מי זכאי למענק עבודה ומי לא.

מי שמעוניין לוודא שהוא אכן זכאי למענק עבודה, יכול לפנות אל רואי חשבון מומלצים שידעו לבצע עבורו את הבדיקות הנכונות, על פי המסמכים שהוא מגיש ועל פי הפרמטרים שקבעה רשות המסים. ניתן למצוא שמות ומידע על רואי חשבון מומלצים בכל רחבי הארץ, דרך אתר תגובות, שם ניתן לקבל גם המלצות וחוות דעת של גולשים.

ניתן גם להשתמש בסימולציות שונות, אשר פעילות הן באתרים של רשות המסים וכן באתרים אחרים שעוסקים בנושא. אותם סימולאטורים מאפשרים להכניס את כל המידע הרלוונטי ולבדוק, האם קיימת זכאות או לא. צריך להדגיש, באתר רשות המסים יש מערכת מיוחדת שמספקת אפשרות לכל תושב ישראל לבצע בדיקה מקיפה, על פי נתונים אישיים. הבדיקה היא כמובן סודית ולא נעשה בה שום שימוש אחר.

לסיום, אם אתם עובדים ומרוויחים הכנסה שהיא מתחת לסף המס, מוטב שתבדקו, אולי המדינה צריכה להעניק לכם מענק שיכול לעזור לכם לפרנס את המשפחה שלכם

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here