למה קרן השתלמות לעצמאי הפכה אטרקטיבית ב2022-2023?

0
236
קרן השתלמות לעצמאי – קרדיט: אנספלאש

עצמאים, בשונה מעובדים שכירים במשק, נדרשים לדאוג בעצמם לזכויות הפנסיוניות שלהם, כמו גם לאפיקי חיסכון שיעניקו רשת ביטחון בעת הצורך. יחד עם זאת, מדינת ישראל מבקשת לעודד עצמאים להפקדה לחיסכון, במטרה להקטין את התלות במדינה ולשמר את המצב הסוציואקונומי בו היה מצוי העצמאי, גם לאחר הפרישה מן העבודה.

עידוד עצמאים לחיסכון מגיע באמצעות מספר כלים שקבעה המדינה:

  1. חובת הפקדה לתכניות פנסיוניות בשיעור קבוע בחוק.
  2. הטבות והקלות מס לחוסכים באפיקים השונים.

מהי קרן השתלמות לעצמאים?

רבים מכירים את קרנות ההשתלמות האטרקטיביות להן זוכים שכירים, כהטבה הניתנת מן המעסיק ולא כחובה חוקית. הטבה זו מאפשרת חיסכון לטווח הבינוני, לרוב לתקופה בת שש שנים, במסגרתה העובד מפקיד 2.5% מן השכר ברוטו, בעוד שהמעסיק משלים בהפקדה בת 7.5% משכר העובד. מדובר בחיסכון פטור ממס, ניתן לפדיון לאחר שלוש שנים לטובת לימודים והשתלמויות, או לאחר שש שנים לכל מטרה.

קרנות השתלמות לעצמאים נשענות על אותו עיקרון: יצירת אפיק חיסכון לטווח הבינוני לאותן התקופות, כאשר ללא מעסיק העצמאי הוא המפקיד היחיד של כספים לתכנית, באחוז קבוע מהכנסתו, תוך תנאי פדיון דומים ומיצוי של הטבות מס והוצאה מוכרת.

מדוע קרן השתלמות לעצמאים עדיפה על תכנית חיסכון בנקאית?

עולה השאלה, אם למעשה העצמאי הוא האחראי היחיד על הפקדות לקרן, מדוע שלא להפקיד את אותם סכומים בתכנית חיסכון בבנק, ללא תלות בתקנות הפירעון של הקרן? קרן השתלמות לעצמאים בישראל טומנת בחובה יתרונות רבים שהופכים אותה לאפיק החיסכון האטרקטיבי ביותר בקרב בעלי העסקים:

  1. הוצאה מוכרת- הפקדות עצמאי לקרן השתלמות בערך של עד 4.5% מן ההכנסה החייבת שלו היא בבחינת הוצאה מוכרת: הוצאה המופחתת מסך ההכנסות של העסק, מורידה את שורת הרווח ומביאה לצמצום תשלומי מס הכנסה וביטוח לאומי. 
  2. פטור ממס רווחי הון- פטור מלא ממס החל על רווחים בשוק ההון, לרבות רווחי אפיקי חיסכון, עד לתקרה הקבועה בחוק.
  3. אפשרויות הפקדה נוחות ומתאימות לצרכים המשתנים של עצמאים- ניתן להפקיד לקרן ההשתלמות לעצמאים בתצורת הפקדה חודשית קבועה, אולם ניתן גם להתבסס על הפקדה שנתית, הפקדה דו-חודשית או הפקדות ארעיות על פי בחירת העצמאי. יתרון זה מאפשר להתאים את היקף ההפקדות ומועדן להתנהלות השוטפת של העסק, להגדיל את סכומי ההפקדה בחודשים רווחיים יותר ולהימנע מהוצאה בחודשי פעילות חלשים יותר.
  4. השקעה בשוק ההון- רווחי קרן ההשתלמות אינה נשענת רק על ריביות, ומושקעת על ידי חברות הניהול המובילות באפיקי השקעה מבטיחים ובעלי פוטנציאל לתשואה, סולידיים או בעלי רמת סיכון משתנה, בהתאם לבחירת המשקיע. ניהול נכון עשוי להוליד תשואות יפות ולהגדיל משמעותית את סכומי החיסכון בקרן.  

יתרונות אלו אינם ניתנים בתכניות החיסכון הבנקאיות, הנושאות ריבית נמוכה ומציבות אף הן מגבלות פירעון בהתאם לאופי התכנית, מה שהופך את קרנות ההשתלמות לאפיק החיסכון האטרקטיבי ביותר בקרב עצמאים. 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here