על רגישויות ואלרגיות למזון בכלבים לקראת יום הכלב הבינלאומי שחל השבוע

0
516
בצילום דר עדי גלעד וטרינרית מפעל צמח תערובות קרדיט צמח תערובות

ועל מזון חדשני משולב בחלבון העתיד- שכבר מיוצר בישראל!

יום הכלב הבינלאומי חל השבוע, ד"ר עדי אילון גלעד, וטרינרית בתשלובת "צמח תערובות" ספקית מזון בריא ומזין, מהגדולות בארץ לחיות מחמד- על הבעיה השכיחה ביותר בכלבים- רגישויות ואלרגיות למזון והמעבר לחלבון העתיד ,BSF המתאים לכלבים בעלי רגישות לחלבונים מן החי ומסייע למערכת העיכול.

 

רגישות למזון בחיות מחמד היא שם כללי למספר תופעות שונות. ישנן רגישויות הקשורות לתגובות מקומיות למזון במערכת העיכול ורגישויות הקשורות לתגובה חיסונית כנגד רכיבים במזון, מה שידוע יותר בשם "אלרגיה למזון". לרוב, קשה להבדיל בין השתיים כי הסימנים שנראה על הכלב יכולים להיות דומים.

אלרגיה למזון בכלבים היא תופעה ידועה, המוגדרת כתגובה אימונולוגית חריגה למזון או רכיביו ומתבטאת בעיקר בסימני מערכת העיכול, החל מהעברת צואה מספר רב של פעמים ביום, הקאות חוזרות, שלשולים חוזרים לעיתים דמיים, ועד למעורבות חלקית בסינדרומים כרוניים כמו IBD. כמו כן בסימנים עוריים הכוללים; גירוד, ליקוק עצמי, דלקות עור, פציעה עצמית משנית לגירוד ודלקות בתעלת האוזן החיצונית.

אלרגיה למזון יכולה להופיע בכל גיל ועלולה להתפתח גם לאחר תקופה ארוכה שבה הכלב אכל מזון מסוג אחד ללא בעיות. שכיחותה האמיתית באוכלוסייה איננה ברורה וקשה להגדרה, בעיקר מפני שהסימפטומים המאפיינים אלרגיה למזון דומים מאד לאלו המאפיינים אלרגיות נפוצות אחרות (כמו אלרגיה לפרעושים או לגורמים סביבתיים שונים). מומחים בדרמטולוגיה ווטרינרית מעריכים כי 10 עד 49 אחוזים ממקרי האלרגיה בכלבים מערבים גם אלרגיה למזון.

בצילום דר עדי גלעד וטרינרית מפעל צמח תערובות
קרדיט צמח תערובות

רוב התופעות המתוארות מתפתחות לאורך זמן ולאחר מספר חשיפות וחולפות במשטר אכילה שונה.

האלרגנים במזון הנפוצים ביותר הם לרוב ממרכיב חלבוני. בכלבים מדובר בבשר בקר, מוצרי חלב, חיטה, בשר כבש, ביצים, עוף וסויה. האבחון כמו הטיפול במקרים אלו תמיד יכלול דיאטת אלימינציה, שבה נמנעים לאורך זמן מחשיפה לגורמי המזון האלרגנים.

מכיוון שהגורמים האלרגנים הינם מרכיבים נפוצים כמעט בכל מזון מסחרי, על מנת לבצע דיאטת אלימינציה ההמלצה המקובלת כיום היא לעבור למזון המבוסס על מקור חלבון בלעדי וחדש שבעל החיים לא נחשף אליו בעבר (צבי, ארנבת, חלבון חרקים וכו'), או למזון מבוסס חלבון שעבר הידרוליזה לחלקיקים שאינם גורמים לאלרגיה.

אחת החלופות החדשניות היא המעבר למזון כלבים המבוסס על חלבון העתיד BSF, המתאים לכלבים בעלי רגישות לחלבונים מן החי ומסייע למערכת העיכול. לאחר מחקר של שנתיים במעבדות הפיתוח של חברת 'צמח תערובות', השיקה חברת הבת 'צמח-ישראפט', מזון חדש 'קאנל היפר סנסיטיב' Kennel Select Hyper Sensitive המיוצר לראשונה בישראל ומבוסס על החלבון האיכותי.

חלבון ה-BSF הינו ייחודי ושונה מהחלבונים המשמשים היום כמזון לחיות מחמד בהיותו אקולוגי, היפו-אלרגני, קל לעיכול ומתאים גם לכלבים ללא רגישות למזון. בנוסף למרכיבי החלבון האיכותיים, המזון החדש מועשר בנוגדי חמצון, ויטמינים ומינרלים. החלבון מופק מלרוות של זבוב החייל השחור הצורכות שאריות של מזון צמחי והופכות אותו ביעילות רבה למסת גוף של חלבון ושומן, בה ניתן להשתמש למאכל. השומן המופק עשיר בחומצה לאורית שהינה בעלת תכונות אנטי-בקטריאליות ואנטיספטיות. צמח תערובות משקיעה מעל למיליון ₪ בשנה, במחקר ופיתוח מוצרים וחומרי גלם חדשים ובשנים האחרונות נמצא חלבון הBSF במוקד המחקר.

 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here