רשלנות רפואית: כך תדעו אם גם אתם חוויתם מקרה כזה

0
1032
רשלנות רפואית: כך תדעו אם גם אתם חוויתם מקרה כזה
מקור PIXABAY

לצערנו רשלנות רפואית מתגלה במגוון נרחב של תחומים. לצד העובדה שאין מאחורי המעשה כוונה רעה, המציאות היא שיותר מדי פעמים מטופלים יוצאים עם נזק משמעותי כתוצאה מטיפול שהעניק גוף רפואי (אין זה משנה אם מדובר ברופא, בקופת החולים, או במערכת הבריאות). מכאן שלכל הפחות טוב לדעת שגם אם לא ניתן להחזיר את הגלגל לאחור, כן ניתן להשיג צדק, לייצר הרתעה וכמובן להשיג פיצוי כספי משמעותי. מתלבטים האם המקרה שלכם מוגדר כרשלנות רפואית? מה ניתן לעשות על מנת לברר היתכנות וכיצד מתחילים בתהליך של הגשת תביעה? קראו את המאמר הבא!

אלו מקרים נחשבים כרשלנות רפואית?

רשלנות רפואית יכולה להיכנס למשוואה בעת הריון, לידה, ניתוח, טיפול קוסמטי, ייעוץ רפואי, טיפול שיניים ובעצם בכל סוג של טיפול רפואי אחר. רשלנות רפואית יכולה להתבטא בהסתרת מידע רפואי, הליך טיפול שהתנהל באופן שגוי, רשלני או לא מקצועי, חוסר תקשורת חיונית בין גורמים שונים, חוסר התייחסות לתלונות המטופל, אי הצגה של חלופות עבור טיפול, מרשם שגוי, פענוח שגוי של ממצאי בדיקה ו/או התעלמות מהממצאים, והמקרים עוד רבים. מכאן שאם עוברים הליך רפואי כזה או אחר שמוביל לנזק משמעותי, גופני או נפשי, טוב לדעת שייתכן ומגיע פיצוי כספי. כיצד ניתן להיות בטוחים? ובכן ראשית נבהיר שאין למהר להסיק מסקנות, וזאת כי רק עורך דין שמומחה בתחום רשלנות רפואית יידע להמליץ האם יש טעם להגיש תביעה, ועל כן הצעד הראשון שיש לעשות הוא לאתר עורך דין שמתמחה בסוגיה שאליה נקלעתם ולקבוע עמו שיחת ייעוץ ראשונית (לרוב ללא התחייבות או צורך בתשלום).

חשיבות ייעוץ משפטי

יש להבין שלא מעט כסף עומד על הפרק ועל כן אם קיים סיכוי שתגישו תביעה ותצאו זכאיים, בהחלט שווה להשקיע מעט זמן ולחפש עורך דין מקצועי ומנוסה בתחום. לאור השתלשלות העניינים, עורך הדין יידע לומר האם יש טעם להגיש תביעה, כאשר ניתן להיות בטוחים שהוא לא יבזבז את זמנכם, וזאת כיוון ששכרו לרוב נגזר מסכום הפיצוי (בהתאם לאחוזים שהוסכמו מראש). מכאן שאם אין זכייה, לא משלמים. כמו כן, פנייה לעורך דין מסייעת לקדם עניינים ותהליכים שקשה לבצע באופן עצמאי, להגן על האינטרסים האישיים ולהימנע ממצב של התיישנות.

כיצד מתנהלת תביעת רשלנות רפואית?

לאחר שמוצאים עורך דין מומלץ שמתמחה בתחום שעומד על הפרק (למשל רשלנות בעת ניתוח), היו ערוכים לשלבים הבאים: עורך דין יערוך תיאום ציפיות (אם מבחינת אורך התהליך ואם מבחינת גובה הפיצוי) ולאחר מכן יתחיל לאסוף את סך החומר שנוגע לתביעה, כולל מסמכים רלוונטיים, עדויות רפואיות, הפניות וכדומה. לאחר מכן עורך הדין יפנה לרופא מומחה לכתיבת חוות דעת מקצועית לגבי טיב ההליך שעבר המטופל וגובה הנזק שנגרם לו. לבסוף יוחלט באיזה בית משפט מתנהלים, בהתאם לגובה הפיצוי שעומד על הפרק (עד לסכום של 2.5 מיליון ש"ח פונים לבית משפט השלום ומעבר לכך פונים לבית המשפט המחוזי). אם הנזק מונע מכם לעבוד, ייתכן שתקבלו פיצויים על אובדן כושר עבודה ויש לכלול זאת בדרישות לפיצויים, בהתאם להוראותיו של עורך הדין. כמו כן, יש להיות ערוכים לכך שגם הצד הנתבע יזמן לבדיקת מומחה מטעמם. 

לאיזה סכום הגיוני לצפות?

הפיצוי ניתן רק אם מוכיחים שנגרם נזק משמעותי בגין טיפול רשלני, כאשר יש משמעות לנזק גופני ונפשי. הסכומים יכולים להגיע בקלות לעשרות אלפי שקלים – תלוי בחומרת הנזק ובגיל של הנפגע. נוסף לכך, גובה הפיצוי  מושפע מאופי הנזק וממגוון הוצאות או הפסדים. כמו כן, יהיה עליכם לשלם אגרות מסוימות וסכום לא מבוטל עבור חוות הדעת הרפואית. לבסוף נציין שברוב המקרים נסגרים הסדרי פשרה, ואם לא מוצאים טעם לגשת למשפט, ניתן להסתפק בהגשת תביעה לממונה על קבילות הציבור של קופת החולים. בהצלחה!

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here