עורך דין דרור הראל – הקמת חברה בע"מ

0
500
עורך דין דרור הראל - הקמת חברה בע
תמונה – אתר הבית דרור הראל ושות' harel-law.com

המניעים של יזמים לניהול פעילות עסקית באמצעות חברה בע"מ יכולים להיות מגוונים וביניהם: המלצת רו"ח בעקבות המחזור הכספי, צורך בישות משפטית נפרדת, ריבוי שותפים, רגולציה, דימוי עסקי או כל התשובות באופן מצטבר יחדיו.

לאחר שהתקבלה ההחלטה להקים את החברה בע"מ, יש להיפגש עם עורך דין שמתחה בתחום העסקי ולקבל המלצות אודות כל המשמעויות של הקמת חברה וביניהם תכנון מבנה ההון של החברה, הגדרת סוגי המניות וכמותן, הון מניות רישום והון מניות מונפק, תכנון מבנה הדירקטוריון וכיוצ"ב.
קבלת ייעוץ מקדים וליווי ע"י עו"ד, חיוני להצלחת התהליך והבנת היזם כיצד לעשות שימוש מיטבי בחברה.

משמעות המונח "בע"מ" אשר נלווה לכל סיומת של שם חברה הנה: בערבון מוגבל. הכוונה היא שאחריות בעלי המניות של החברה לחובות החברה ככל שיהיו כאלה, אינה מלאה אלא רק בערבון מוגבל עד לסך נכסיה של החברה. כך לדוגמה, אם סך נכסיה של החברה מסתכם בחצי מיליון ₪ וכנגד החברה נפסק שעליה לשלם לגורם כלשהו מיליון ₪, אז ככל שבעלי המניות לא יזרימו באופן וולונטרי לקופת החברה חצי מיליון ₪, הרי שמלבד חצי המיליון שכבר קיימים בקופת החברה, לא יהיה ניתן לגבות מהחברה כספים נוספים ואף לא מבעלי מניותיה שכן ערבותם לחברה מוגבלת כאמור.

מנגנון משפטי מהווה תמריץ כלכלי שהזניק כלכלות בכל העולם. יזמים היו מוכנים להסתכן במהלכים עסקיים נועזים שכן ידעו שככל שיכשלו, הדבר לא ישליך עליהם באופן פרטי וההפסדים לא יתגלגלו לכיסם הפרטי.

יוצא דופן הנו מקרה בו בית משפט משתכנע שנעשה שימוש לרעה בחברה בע"מ ואז ניתן לבצע הליך הרמת מסך" ולפעול באופן אישי כנגד בעל מניות.

ככל שקיימים לפחות שני מייסדים לחברה, מומלץ מאוד לנסח הסכם מייסדים שמהווה מעין הסכם שותפות בין השותפים בחברה. הוראות הסכם המייסדים והכללים המשפטיים שיקבעו בו יושלכו גם על תוכן התקנון של החברה כדי שהחברה תהיה מחויבת.

ישנם יזמים שבעבור המיזמים שלהם, הם פותחים חברה בע"מ החל מהיום הפעילות הראשון, ללא התחשבות במחזור המכירות. לחברה בע"מ ישנן עלויות תפעול כגון אגרה שנתית לרשם החברות ושמי שכר טרחה מוגדלים לרו"ח ואולם בעבור עסק שאפתני מדובר כמובן בעלויות זניחות.

היתרונות שגלומים בחברה בע"מ וההגנות שהיא מספקת עולים לאין שיעור על עלויות אלו אשר אינן קיימות בעוסק מורשה.

החוק הרלוונטי שקובע את הכללים המשפטיים בקשר לחברה בע"מ הנו חוק החברות, תשנ"ט-1999 וניתן למצוא בו סעיפים שניתן להתנות עליהם וסעיפים שלא ניתן להתנות עליהם.

שלושת הגופים העיקריים שמקיימים את החברה הנם: אסיפת בעלי המניות שבו חברים בעלי המניות של החברה. בעל מניות יכול להחזיק במנייה רגילה שמזכה אותו בזכות הצבעה ובזכות לקבל רווחים מהחברה (דיבידנד). בעל מניה גם יכול להחזיק במניית הנהלה שמזכה אותו בזכות עודפת בעת הצבעה, הטלת וטו ורוב מיוחד.

הגוף שנמצא מתחת לאספת בעלי המניות הנו הדירקטוריון ואליו ממונים כדירקטורים בד"כ בעלי מניות הרוב או נציגים מטעמם ולעיתים מומחים בתחום הפעילות של החברה שממונים לפי רצון בעלי המניות.

הגוף השלישי הוא נושאי המשרה בחברה כגון המנכ"ל, מנהלים ועובדים שכירים אחרים אשר כפופים להחלטות הדירקטוריון ומגשימים את החלטותיו והאסטרטגיה שהוא קובע.

כיצד פותחים חברה בע"מ

אם קיימים שותפים אז מכינים וחותמים על הסכם מייסדים.

בוחרים שם לחברה, קובעים את אחוזי האחזקה במניות של כל אחד מהשותפים, את זהות הדירקטורים, מנסחים תקנון חברה.

בתהליך בקשה לרישום חברה רשם החברות דורש להגיש לו מספר טפסים שמכילים את הנתונים האישיים של הדירקטורים ובעלי המניות, מען המשרד הרשום של החברה והעתק מהתקנון. אגרת רישום ראשונה כוללת את האגרה השנתית ואת אגרת הרישום ועל כן עומדת על סך 2,167 ₪ כאשר החברה מוגשת לרישום באופן מקוון ע"י עו"ד. 

לאחר שמקבלים את תעודת ההתאגדות שמכילה את שם החברה ומספר ה- ח.פ. ניתן לפנות לפתיחת תיקים ברשויות כגון מס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי.

בנוסף, יש לפנות לסניף הבנק שבו רוצים לפתוח חשבון לחברה. הבנק יספק סט מסמכים לטיפול ע"י עורך הדין, הכנת פרוטוקולים ומילוי טפסים. לאחר השלמת ההליך יהיה ניתן לפתוח את חשבון הבנק.

תפקידו של עורך דין הקמת חברה בהליך פתיחת ורישום חברה הנו לסייע ליזמים לצאת לדרך ברגל ימין, לייצג את האינטרסים העסקיים והמשפטיים שלהם במסמכי החברה ולהנחות אותם כיצד לנהל את התשתית המשפטית מעתה והלאה אל מול בעלי העניין של החברה שיבואו עמה באינטראקציה.

עורך דין דרור הראל מתמחה בהקמת חברות ליזמים ולאנשי עסקים מתחומים שונים תוך מתן ייעוץ מסחרי ומשפטי, תכנון ההסכמים וכל צרכי החברה.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here