מתי מקבלים מביטוח לאומי פנסיה?

0
661
מתי מקבלים מביטוח לאומי פנסיה?
קרדיט FREEPIK

בהתאם לחוק במדינת ישראל משלם ביטוח לאומי פנסיה לגברים ונשים, אשר הגיעו לגיל פרישה או לגיל "זכאות מוחלטת". מדובר בסכומים הנעים בין כ- 1550 ₪ ל- 1,650 ₪ ליחיד, או סכומים אחרים לזוגות, וכמו כן ישנה השפעה משמעותית לוותק שנצבר בתור מבוטח המשלם דמי ביטוח לאומי. לגבי השאלה מתי מתחילים לקבל את הפנסיה, התשובה אינה כה פשוט ותלויה במספר גורמים.

מה משפיע על מועד קבלת הקצבה

באמור, בהתאם לחוק הקיים משלם ביטוח לאומי פנסיה לגברים ולנשים. קודם כל, ישנה גיל הזכאות המוחלטת העומד על 65 שנים לנשים ועד גיל 70 לגברים. יחד עם זאת, קיים גם מבחן הכנסות המאפשר להתחיל לקבל את קצבת הזקנה כבר עם ההגעה לגיל הפרישה, העומד נכון להיום על 62 לנשים ו- 67 לגברים. יש לציין כי מבחן ההכנסות אינו כה פשוט ותלוי במספר משתנים.

כך למשל, אם אישה רוצה לקבל את הפנסיה מביטוח לאומי כבר עם ההגעה לגיל הפרישה הקבוע בחוק, ולפני ההגעה לגיל הזכאות המוחלטת, הרי שיש להסתכל על הכנסותיה ועל מצבה המשפחתי. במיקה ואין לה בן הזוג, הרי שנכון לשנת 2021 היא תוכל לקבל קצבת זקנה מלאה אם אין לה הכנסה חודשית מעל ל- 6,000 ₪ בערך. מאידך, אם הכנסתה החודשית נעה בין כ- 6,000 ל- 9,650 ₪ הרי שתוכל לקבל קצבה באופן חלקית, ואם הכנסתה גבוהה מכך הרי שלא תוכל לקבל קצבה כלל עד ההגעה לגיל הזכאות המוחלטת. יש לציין כי קיימים יתרונות בדחיית קבלת קצבת הזקנה והמשך השתכרות.

מאידך, אם לאותה האישה יש בן זוג שאינו מקבל קצבה מהביטוח הלאומי, הרי שמעל הכנסה חודשית לשניהם של כ- 13,600 ₪ יצטרכו להמתין עד ההגעה לגיל הזכאות המוחלטת. לעומת זאת, אם הכנסתם המשותפת נמוכה מ- 8,000 ₪ בערך הרי שתוכל לקבל קצבה מלאה כבר עם הפרישה, ואם ההכנסה המשותפת היא בין הסכום הנמוך לגבוה תהיה זכאית לקבל קצבה חלקית.

מה עוד משפיע על גיל קבלת הקצבה?

כאמור, מועד קבלת הפנסיה (קצבת הזקנה מהביטוח הלאומי) מושפע ממספר היבטים. כך למשל, במבחן ההכנסות נלקח בחשבון גם מקור ההכנסות (מעבודה או שלא מעבודה – למשל השקעות בבורסה או דירה מושכרת), האם בן הזוג מקבל או לא מקבל קצבה מהביטוח הלאומי, האם עדיין יש ילד מתחת לגיל 18 בבית, ועוד.  

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here