האם ניתן לבצע הדברת יתושים ללא חומרים כימיים?

0
550
האם ניתן לבצע הדברת יתושים ללא חומרים כימיים?
קרדיט תמונה: PEXELS

כולנו, או לפחות רובנו, מחפשים מדי קיץ פתרונות שיבטיחו בית נקי מיתושים ובעיקר גוף נקי מעקיצות. בהקשר זה כדאי לזכור שבבית שיש בו תינוקות ופעוטות שלא תמיד יודעים להגן על עצמם מהיתושות, התוצאה עלולה להיות גירוד משמעותי מאוד ומתסכל במיוחד לאורך כל היום והתעוררויות רבות לאורך הלילה. גם למבוגרים העקיצה, וליתר דיוק ההיסטמין שהגוף מפריש בתגובה לחומרים שהיתושה מחדירה לגוף שלנו, גורמת אי נוחות ואי נעימות, מה גם שיש מקרים שבהם עוברות מחלות מסוכנות בגלל העקיצות.

מצד שני ישנה גם רתיעה משימוש בחומרים כימיים שעלולים להזיק לבני האדם. במקרה של הדברת יתושים אפשר לישון בשקט מכל הבחינות – בגלל שישנן שיטות שונות לסלק את המפגע גם בלי כימיקלים בעייתיים.

הדברת יתושים ביולוגית

קטגוריה אחת של פתרונות נגד יתושים היא פתרונות ביולוגיים. בשנות ה-70 גילה חוקר ישראלי בשם יואל מרגלית זן ספציפי של חיידקים שמחסל זחלי יתושים. הזן זכה לשם בצילוס ארץ ישראלי, ומוכר גם כ-BTI. בהתאם פותחו חומרי הדברה נגד יתושים על בסיס ה-BTI, ומדבירים מנוסים משתמשים בהם במקומות שבהם גדלים הזחלים – מקורות מים עומדים למיניהם.

שיטת הדברה ביולוגית אחרת שאפקטיבית נגד יתושים היא באמצעות דגי גמבוזיה – שגם הם נוהגים לטרוף את הזחלים של היתושים. ניתן להשתמש בשיטה זו כשיש בחצר בריכת נוי. ישנם גם חרקי מים שמבצעים פעולה דומה.

הדברה אורגנית נגד יתושים

הדברת יתושים אורגנית מתבצעת בעיקר בשלוליות. באופן עקרוני מומלץ למנוע היקוות מים, אולם לא תמיד ניתן לשים לב לכל שלולית קטנה. בכל מקרה, אם מדבירים מיומנים מזהים מקום שבו יש נוכחות של ביצי יתושים וזחלים, הם ישתמשו בשמן שחוסם מעבר חמצן אל המים ובכך מונע מהזחלים לגדול.

שיטות ביתיות

גם אחרי שהזמנתם חברה עם ניסיון רב כמו למשל מיכאל ובוריס הדברות, וביצעתם הדברת יתושים בשיטות הנ"ל, כדאי להיערך גם בתוך הבית. הסיבה לכך היא שאין לכם שליטה על שלוליות במקומות מעט מרוחקים יותר, והיתושים שמתפתחים בהן עלולים להתעופף, להגיע אליכם ולהטריד את מנוחתכם.

פתרון אחד הוא רשת צפופה על גבי החלונות. היתושות לא יצליחו להיכנס ולכם מובטח שקט. החיסרון הוא שהרשת חייבת להיות צפופה ולכן נחסמת במידה מסוימת גם זרימת האוויר. היתרון הוא שגם חרקים אחרים כמו למשל ג'וקים לא יוכלו להיכנס אליכם.

פתרון אחר הוא הפעלת מאוורר. זרמי האוויר שמייצר המכשיר הבסיסי מערבלים את האוויר בחדר ומפזרים את הפחמן הדו חמצני שאתם נושפים – כך שליתושות יהיה קשה לזהות את המיקום שלכם (זהו אחד האמצעים העיקריים לניווט עבור היתושה).

פתרון אפשרי שלישי מבוסס על ריחות. את הריח דוחה היתושים אפשר לייצר עם נרות או עם שמנים אתריים, ובפרט תערובת של השמנים הבאים: ציטרונלה, אקליפטוס, לבנדר, ציפורן, עשב לימון ובזיליקום. שתי טיפותמכל שמן עם מעט מלח ועוד שליש כוס מים יוצרים תערובת אפקטיבית מאוד שאפשר לרסס בכל ערב בחללים השונים של הבית.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here