נאלצת לעזוב את העבודה בעקבות מצב בריאותי? אולי מגיע לך שיקום מקצועי 

0
2409

זה לא נדיר לשמוע על 'רענון נהלי זכאות' בביטוח לאומי. הרי המצב הביטוחי של אזרחי המדינה הוא דינמי – ולכן רק הגיוני שביטוח לאומי יעדכן את אופן התנהלותו בהתאם. דוגמה טרייה לכך היא התיקון בנוגע ל פיצוי נפגעי תאונות אישיות , אבל זו רק דוגמה אחת. תחום ביטוחי חשוב נוסף שנהליו עוברים תמורות בקצב מהיר הוא השיקום המקצועי. 

כמו בתחומים ביטוחיים אחרים, מבוטחים רבים שעשויים להיות זכאים לשיקום מקצועי אינם מודעים לזכויותיהם. כתבה זו נועדה לשפוך אור על נושא זה כדי להקל על מבוטחים לקבל את המגיע להם מהמדינה. אז מהו בעצם שיקום מקצועי? מי זכאי לו? וכיצד ניתן לקבל אותו? 

בסיטואציות מסוימות, מבוטחים לא מצליחים להשתלב במסגרות עבודה, או שאינם מסוגלים לבצע את העבודה שפעם עשו בשגרה, מפאת מצב בריאותי שהידרדר. לדוגמה, שרברב שנפגע בידיו. "שיקום מקצועי מסייע למבוטחים כאלה להיקלט בעבודה המתאימה לכישוריהם ויכולתיהם באמצעות הכשרה מקצועית ושירותי השמה," אמרו לנו מומחי 'זכותי', חברה המתמחה במיצוי זכויות רפואיות. "בכל שנה פונים לביטוח לאומי כ-10,000 ישראלים לקבלת שיקום מקצועי, אך רבים מהם לא זוכים לכך. אנחנו מאמינים כי בקשות רבות נדחות בגלל חוסר ידע לגבי הדקויות של מיצוי זכויות בתחום זה."

ייעוץ תעסוקתי קרדיט תמונה Shutterstock

לכל אדם עובד, בכל גיל

התפלגות הגילאים של מקבלי שירותי שיקום מקצועי היא רחבה. כשליש מהם הם צעירים בשנות ה-20 לחייהם, והאחרים מבוגרים יותר (בני 30 ועד גיל הפרישה). משמעות הדבר היא ששירותי השיקום המקצועי צריכים להיות ורסטיליים, ולהתאים לכל אדם ובכל שלב בחיי העבודה. "תוכניות השיקום המקצועי הן מגוונות ומותאמות ככל האפשר לאדם המקבל אותן בהתאם לגילו וצרכיו," ציינו המומחים מטעם החברה. "בין השירותים הניתנים קיימים מימון קורס פסיכומטרי והשלמת בגרויות, מימון הוצאות לימוד, ייעוץ לתעסוקה, והרשימה עוד ארוכה."

כל השירותים המועילים הללו, כמובן, יינתנו רק לעומדים בתנאי סף מסוימים, ובהתחשב בשיערוך של מידת הזדקקותו של כל מבקש לשירותים אלה. "תנאי הזכאות הבסיסיים לשיקום מקצועי הם לפחות 20% נכות רפואית משוקללת, לפחות 10% נכות יציבה, או אי-יכולת של אדם לעבוד במקצוע הרגיל שלו," הוסיפו המומחים מטעם 'זכותי'. "כמו כן, שירותים אלה יכולים להינתן לאלמנים ואלמנות, הורים לילד נכה שנפטר, נפגעי פעולות איבה, לקויי ראייה, ועוד." 

לבוא מוכנים

הליך הגשת בקשה לשיקום מקצועי הינו דורשני במידת מה, והוא מתחיל בהגשת טופס 'תביעה למתן שיקום מקצועי' (ב.ל. 270). לבקשה יש לצרף תעודות ואישורים על השכלה, הכשרות מקצועיות וניסיון בעבודה. לאחר מכן, יזומן המבקש למחלקת השיקום של ביטוח לאומי, לבדיקה יותר מדוקדקת של צרכיו במסגרת השירות.   

"לפני שמגישים את הבקשה, יש לשים לב למספר נקודות חשובות," ציינו המומחים. "קודם כל, פניות בנוגע לשיקום מקצועי יטופלו רק לאחר שהמוסד לביטוח לאומי יטפל בתביעת הנכות\דמי פגיעה של אותו מבוטח, אם קיימת כזו. בנוגע לסיוע בלימודים, תוקף הסיוע עשוי להשתנות בין מבוטח למבוטח בהתאם לאחוזי הנכות הרפואית של המבקש, סוג הנזק ממנו הוא סובל ופרמטרים נוספים. חשוב להכיר את כל הפרטים כדי להגיע מוכנים לפגישה ב מחלקת השיקום."

מבחן פסיכומטרי קרדיט תמונה Shutterstock

להטות את הכף

כמובן, ישנן עוד התסייגויות ותנאים העשויים להטות את הכף לכאן או לכאן, שיקבעו אם מבוטח מסוים יקבל יותר או פחות ממחלקת השיקום של הביטוח הלאומי. חשוב לזכור כי ביטוח לאומי הוא גוף גדול, ולכן קשה לו לרדת לדקויות בנוגע לכל מבקש ומבקש. כך יוצא, לעיתים לא רחוקות, שאנשים שמגיעות להם זכויות שיקום מקצועי מקבלים מעט מהן, או לא מקבלים אותן כלל. "לא אחת, האזרח מתקשה לעמוד אל מול פלפולי החוק והתקנות של המוסד לביטוח לאומי, אבל בשביל זה אנחנו כאן," סיכמו מומחי 'זכותי'.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here